måndag 28 juni 2010

FO: Molly's sjal

Nu är det dags att presentera ett UFO som blivit ett FO! :)

Molly's sjal påbörjades som ett projekt i Stickameras Harry Potter Knit-a-long för något år sedan, men har inte avslutats förrän nu. Två KAL:er för samma sjal är inte dåligt, då är man en långsam stickerska! :)

Sjalen är tänkt som en hyllning till Molly Weasley i HP-böckerna (ni som inte har läst dessa; dask på fingrarna och hopp iväg till närmsta bibliotek och låna dem!) Tanken var att sticka en stor, rätstickad sjal som Molly skulle kunna svepa in sig när hon går ut för att mata hönsen eller jaga bort några illvilliga trädgårdstomtar som gömt sig i buskarna. Att sjalen skulle bli randig var en självklarhet, på något sätt tycker jag att att ränder passar Weasleyfamiljen. Färgerna skulle vara varma och mjuka för att spegla Molly och för att passa hennes röda hår. (Lyckligtvis är även jag en rödtopp, så det var inte så svårt att hitta passande garn i gömmorna.)

Nåväl, nu är sjalen färdig, och såhär ser den ut.







Sticknördfakta: Sjalen är stickad med rundsticka 4,5 mm (och en strumpsticka i samma storlek till volangen) från nacken och ner med entrådigt garn från Färgkraft och Ullcentrum. Jag hade diverse rester av olika färger som jag har randat med. "Mönstret" till sjaldelen är enklast möjliga, räta maskor och ökningar genom omslag i kanterna och i mitten. Sjalen är avslutad med en lövvolang i nederkant och överkanten har förstärkst genom ett varv virkade fasta maskor. Lövvolangen finns med i boken Sticka Mera av Hammerskog och Wincent. Jag har dock stickat mönstret baklänges för att få löven att vända sig åt motstatt håll i förhållande till hur de ska vara enligt mönstret. Lövvolangen var det som nästan fick mig att tvivla på om den här sjalen någonsin skulle bli klar, mönstret består av 14 varv som jag (trots att jag stickat 111 löv sammanlagt) inte lyckats memorera. Stickningen av volangen har därför gått väldigt sakta och periodvis nästan drivit mig till galenskap. ;) Nu återstår dock bara att mysa insvept i min nya stora sjal, för mysig är den!

2 kommentarer: